Recent heb ik een fietstocht gemaakt langs de Donau en een aantal dagen langs deze rivier gereden in Roemenië. Er staat een gordel van karkassen uit communistische periode langs de Donau, die niet meer gebruikt worden en compleet vervallen zijn. Sommige heb ik kunnen vastleggen.
Er stond hier langs de Donau veel industrie, grote fabrieken die in de matrix van de toenmalige plancultuur werkten. Veel van de goederen; grond- en hulpstoffen, maar ook de uiteindelijke producten werden via de rivier aan- en afgevoerd. Omvangrijke haveninstallaties zijn daar nog het voorbeeld van. Na de val van het communisme in 1989 vielen de fabrieken stil, door gebrek aan o.a. afnemers was er geen vraag meer naar hun producten. De werknemers vertrokken en de gebouwen en installaties vielen ten deel aan het verval. Ook op de bevolking heeft deze ontwikkeling invloed gehad. Momenteel is de bevolking met 50% afgenomen i.v.m. 1989.
In Zimnicea zag ik de oude vervallen fabrieken van DonauChem staan Er staat een uitgebreid complex van vervallen fabrieken, koeltorens, en pijpleidingen. Pal ernaast staat een nieuwe fabriek van dit bedrijf, in vol bedrijf.
Textiel- en tapijtindustrieën heb ik ook gezien langs de Donau. Hier een foto van een gesloten en vervallen tapijtindustrie. Het is een groot complex en omvat meerdere hectares gebouwen.
Bij een grensovergang van Roemenië met Bulgarije trof ik een gesloten en vervallen benzinepomp aan. De economische verhoudingen tussen beide landen zijn door toetreding tot de EEG zijn veranderd en ze maakten dit station niet meer rendabel. Het is gesloten, deels gekannibaliseerd en compleet verlaten. Zo te zien maakt niemand zich hier druk om.
Langs de Donau is zijn veel haveninstallaties te vinden die al jaren niet meer gebruikt worden; stilstaande transportbanden en kranen in overvloed.
Voor een Urbex foto trip zijn dit prachtige locaties, de meeste zijn eenvoudig toegankelijk.
Tenslotte; alle foto’s zijn gemaakt met een Nikon FX camera met een 50 mm/1.8 lens.
Oktober 2021
herman