Een oude ongevallenkraan van de NS.

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Urbex
  • Bericht reacties:0 Reacties
Een ongevallenkraan van NS, buiten gebruik.

Tijdens een recente fototrip troffen we Krupp-Ardelt kraan (nummer 482) uit 1956 aan. De machine ziet er nog redelijk goed uit en we hebben hem uitgebreid kunnen vastleggen. De cabine en een van de tandwielkasten waren hier prachtige details. De kraan heeft dienstgedaan bij de NS als ongevallenkraan van 1956 t.e.m. 1991.Op internet is nog veel informatie hierover te vinden en ook veel interessante foto’s. 

De ongevallentrein van de NS bestond uit gereedschapswagen, een verblijfswagen en een giekwagen (waar de giek van de kraan op rust) en de kraan. De giekwagen op de foto is gebouwd op een basis van oude onderstellen van na de Tweede Wereldoorlog geconfisqueerde wagons in Zeeuws Vlaanderen. De hijskraan werd te hulp geroepen omrollend materiaal weer terug op de rails te zetten, na een ongeluk.

De kraan heeft dienstgedaan in de periode van 1956 t.e.m. 1991, hierna werd ze uit dienst gesteld.

Details.

De kraan is gebouwd bij Krupp-Anstalt in Wilhelmshafen in een serie van 2 stuks voor de NS. De kraan weegt 104 ton en heeft een maximale snelheid van 60 km per uur. De ongevallentrein wordt door een locomotief voortbewogen. Het hijsvermogen was maximaal 63 ton.

Veel van de informatie hier is afkomstig van internet. Een paar sites zijn de site van het spoorwegmuseum, de site van Nico Spilt over ongevallenkranen en de site van Marius Broos over de geschiedenis van de spoorwegen in en om Roosendaal. En vergeet vooral niet naar de foto’s te kijken hier, het geeft een schitterend beeld van die tijd.

De bediening van de kraan.
De overbrengingen.
De Giek.
Het hijsblok.

Geef een reactie